Suomen yhtiöoikeusyhdistys ry
Bolagsrättsliga föreningen i Finland

Viimeisimmät uutiset

Vuoden 2016 paras yhtiöoikeudell…

Yhtiöoikeusyhdistys palkitsi vuosikokouksensa 21.8.2017 yhteydessä Hanna Savolaisen ja Jani Saastamoisen vuoden 2016 parhaasta yhtiöoikeudellisesta kirjoituksesta. Lue lisää

Teemapäivä ja 13. vuosikokous 21…

Yhtiöoikeusyhdistyksen teemapäivä ja vuosikokous järjestettiin maanantaina 21.8.2017 Asianajotoimisto Castrén & Snellmanilla. Teemapäivässä käsitelti... Lue lisää

Osakeyhtiölaki muuttunut 21.6.20…

Laki osakeyhtiölain muuttamisesta (349/2017) on tullut voimaan suurimmalta osin 21.6.2017. Arvo-osuusjärjestelmään kuuluvia osakkeita koskeva 4 luku on kumottu kokonaan ja sä&... Lue lisää

Uutiset jäsenille

Yhtiöoikeusyhdistyksen teemapäivä ja vuosikokous pidetään maanantaina 21.8.2017 klo 16 Castrén & Snellmanilla. Teemapäivän aiheena on yhtiön edun käsitteen ja merkityksen arvioiminen yhtiöoikeudessa. Tilaisuuden alustajina toimivat professori Petri Mäntysaari, asianajaja, OTT Kari Lautjärvi ja dosentti Ville Pönkä, jotka kaikki ovat tutkineet aihetta laajasti.

ELSA Finland järjesti 28.4.2017 jo kymmenettä kertaa kansallisen oikeustapauskilpailun oikeustieteen opiskelijoille.

Yhtenä oikeustapauskilpailun yhteistyökumppanina yhtiöoikeusyhdistys palkitsi kilpailun parhaan puhujan. Paras puhuja oli Pauliina Repo ja voittajajoukkue joukkue Mäkitalo. Kilpailun oikeustapaus oli toista vuotta peräjälkeen yhtiöoikeudellinen.

Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta on julkaissut kutsun kauppaoikeuden professorin Lauri Cederbergin (1881-1943) muotokuvan paljastustilaisuuteen Suomen Laki –saliin (PIV) Porthaniaan ja sen jälkeen Lehtisaliin (P219) nauttimaan lasillinen kuohuvaa torstaina 26.1.2016 klo 16.15 alkaen.

Kutsu tilaisuuteen, ohjelma sekä e-lomake ilmoittautumista varten löytyvät oikeustieteellisen tiedekunnan sivuilta.

Tilintarkastussääntely on viimeisen parin vuoden aikana voimakkaasti uudistunut. Lisäksi esimerkiksi osakeyhtiölakiin ja osuuskuntalakiin on otettu tilintarkastusdirektiivin tarkastusvaliokuntasäätelyyn perustuvia uusia säännöksiä hallituksen tehtävistä.

Yhtiöoikeusyhdistys järjesti 30.11.2016 lounastilaisuuden tilintarkastussääntelyn uudistusten teemalla. Tilaisuudessa alustivat työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Marja Hanski sekä KHT Tiina Torniainen KPMG:ltä.

Yhtiöoikeusyhdistys järjesti syksyn teemapäivän 19.9.2016 yhteistilaisuutena Insolvenssioikeudellinen Yhdistys ry:n kanssa. Asianajotoimisto Hannes Snellmanilla pidetyssä tilaisuudessa keskusteltiin mahdollisuudesta ottaa käyttöön anglosaksinen Scheme of Arrangement -menettely myös Suomessa. Tilaisuuden materiaalit ovat jäsenten saatavilla alla olevista linkeistä.

OTK Juhani Laine esittää väitöskirjansa "Suunnattu maksuton osakeanti ja sen peruste esimerkkinä osakkeenomistajien taloudellisen yhdenvertaisuuden merkityksestä suomalaisessa osakeyhtiössä" julkisesti tarkastettavaksi perjantaina 23.9. klo 12 Helsingin yliopiston päärakennuksen auditoriossa XII, Unioninkatu 34. Vastaväittäjänä toimii dosentti, OTT Ville Pönkä ja kustoksena professori Seppo Villa.

Yhtiöoikeusyhdistyksen hallitus on päättänyt antaa yhdistyksen nimissä lausunnon oikeusministeriön julkaisemasta osakeyhtiölain muutostarpeita koskevasta arviomuistiosta. Lausunnon määräpäivä on 18.8.2016.

Mikäli yhdistyksen jäsenet ovat kiinnostuneita osallistumaan yhdistyksen nimissä lähetettävän lausunnon valmisteluun, kiinnostuneet otetaan mielellään mukaan laatimistyöhön.

Yhdistyksen vuosikokous ja kevään teemapäivä järjestettiin tiistaina 31.5.2015 klo 16:30 – noin klo 19 Deloitten tiloissa osoitteessa Porkkalankatu 24, Helsinki.

Teemapäivässä käsiteltiin Korkeimman oikeuden ratkaisuja KKO:2015:104 ja 2015:105 (konserniavustus ja vähemmistöosinko) sekä näiden laajempaa vaikutusta osakeyhtiölain tulkintaan, etenkin varojenjaon kirjanpitosidonnaisuuden tulkintaan, yhtiöoikeudellisiin riitoihin ja yhtiöiden käytännön toimintaan.